Monday, November 9, 2009

Keliru ???

Dalam hidup kita ini, kadang-kadang kita akan berasa keliru, dikelirukan dan terkeliru. Banyak perkara yg berlaku di sekeliling kita saban hari yg boleh menyebabkan kita terganggu dan akhirnya keliru. Contohnya, orang yg hendak pergi mengerjakan haji. Mereka sepatutnya berusaha utk memohon maaf drp mana2 pihak yg mereka telah lakukan kesalhan/kekasaran. Tetapi apa yg berlaku di tempat kerja aku pulak adalah di sebaliknya kerana org yg hendak pergi haji itu tidak pulak meminta maaf sebaliknya guru2 yg pergi mencari org berkenaan. Apa yg kelakarnya ialah apabila cikgu x tidak mahu pergi jumpa dgn org berkenaan pada hari terakhir org itu berada di sekolah, ckgu x ini telah dipandang sbg ' org yg bersalah ' , walhal selama ini cikgu x ini telah diperlakukan dgn tidak sepatutnya oleh org yg hendak pergi haji ini. Adakah kerana org itu berjawatan paling tinggi di sekolah itu maka org lain mesti menunjukkan hormat yg tidak berbelah bahagi kepadanya? Setahu akulah apabila seseorang itu berada di tanah suci Mekah (bumi Allah), semuanya adalah sama taraf tidak kiralah dia tu menterikah, engineer kah, pengetuakah, guru besar kah, guru kecilkah, semuanya sama taraf.... yg membezakan kita manusia ni esok2 ialah amalan kita sahaja !
Satu lagi situasi yg membuatkan aku keliru ialah hari ini aku msk klas 6r1 utk jg exam, tp dia org ni kalau aku msk klas, dia org bknnya nak concentrate jwb soalan sebaliknya dia org asyik nak ajak aku sembg je, so aku layan je lah sebab akupun tgh tension giler. Sambil2 tu aku tegur juga la dia org ni sebab teruk sgt budak laki jwb paper bm aku...... Lama juga aku perhatikn dia org ni mcm tak jwbpun soalan PP hari ni, lalu aku tya knp tak jwb? Maka jwblah si sapuan tu " tak tahu nak jwb cgu", "kenapa tak tahu jwb", tya aku plak. "Soalannya susah" jwb dia lg, "memanglah susah, exam, tp kenalah baca tak bc mcm mn nak senang" jwb aku spontan. "Ala cgu, mslhnya baca pun tak ingat! " selamba je jwb si sapuan ni. Geramnye aku dgn budak sekor ni...nah ini jwpnnye: Baca + tak ingat = tak baca , Baca + lupa = tak baca , Baca + ingat = ?
Geli hati plak aku tgk budak2 6R1 tu terangguk-angguk mengeyakan apa yg aku tulis itu..
Ni crite pasal mc (cuti sakit), dulu kami kalau cuti sakit ambil surat mc boleh terus serah kat krani pejabat, tp semenjak cc baru ni dtg, semua mc kena bg pengetua/penolg kanan sign dulu baru boleh serah kat pejabat. Hai byknye kerenah, kami cgu ni byk keje, klas byk klu tak byk klas hari tu, kena relief plak, kadg2 nak pi kencingpun tertahan2 bberapa waktu. So apa yg berlaku pd aku ialah setiap kali aku pi pejbt nak cari pk1, dia takde atau dia sibuk, mk tak dptla aku serah mc minggu lps tu sampai hari ni, nak jumpe yg sorg lg tu tak sangguplah, sebab siapalah aku di mata dia? Yg herannya kan, sekolh lain takdepun prosedur mcm ini ????

No comments:

Post a Comment