Wednesday, November 11, 2009

HITAM PUTIH KEHIDUPAN

Ada org kt hidup kita ini umpma warna iaitu hitam@putih (Warna kehdpn).Ada jg org kt hidup ini spt roda (roda kehdpn),dan ada jg org kt hidup ini umpm siang & mlm yg akan silih berganti. Ntahlah, mungkin semua ada kebenarannya...
Malam tadi (10.11.09), kakak aku tepon dr kelantan & memaklumkn yg dia baru shj menjual tanah yg dibelinya dgn hrg RM12,000 (dua thn yg lalu). Beria-ia benar dia menyuruh aku meneka hrg yg dia jual.
" RM20,000" , "salah"
"RM30,000" , "salah", "cuba teka sekali lagi"
"RM35,000" , "salah", "habis berapa? " tanyaku bodoh
"RM100,000", "Apa ???? "
Macam tak percaya je telinga aku menangkap jawapannya !. Itu cerita kakak ku, seorg suri rumah sepenuh masa yg tlh berkahwin dgn tauke sawmill di kuala krai.
Ini cerita aku pulak...
Tiga minggu lepas, aku menerima surat dr LHDN memaklumkn bhw baki kredit aku ada RM948.53 dan aku akan dibyr dgn cek dlm tempoh 2 minggu. Tunggu punya tunggu, dkt sebulan dah habukpun tak nampk. Petang semlm (10.11.09) aku pun tepon lah ke LHDN bertyakn cek aku tu. Selps 3x dipas-pasnya talian, aku disambungkn dgn sorang pegawai(?) pompuan. Dia menyatakn bhw jumlh RM948.53 itu silap & terbatal krn kononnya fail aku tertunggak bg thn 1999. Penat jugalah aku bertekak dgn dia, memang naik 'hangin' betul aku semalam. Adakah patut dia kata baki sebenar sekrg ialah RM129.80. Dia org tersilap hantar surat pertama itu. Bayangknlah sebuah bdn bsr spt LHDN boleh buat kerje sambil lewa, memang haprak betullah (pinjam kt Tun M ). Sebenarnya fail aku tak tertunggak pun sebab aku buat potongn gaji seawal thn pertama aku bekerja lg. Dia org yg hilangkn fail aku semasa aku bertukar dr sabah ke KL.
Apa2 pun aku sedih sgt semlm, hampir 1 jam jugaklah aku menangis, huk huk huk... Bayangknlah RM948.53 tu bknnya bykpun, tp bg org yg mkn gaji mcm aku ni, jumlh tu dikira besarlah. Itulah bezanya aku dgn my sister, sentiasa ada garisan hitam & putih. Aku takdela salahkan ibu mengandung, cuma kadang2 aku tak dpt m'elak drp perasaan sedih walaupun aku redha dgn ketentuan Illahi..

No comments:

Post a Comment