Wednesday, January 27, 2010

TAK SUKA

Tengok pada tajuknya pun tentu anda boleh agak apa contentnya kan? Hehe.. sebenarnya saja aku hendak luahkan apa yang terbuku di hati ini tentang perangai kekawan yang agak memeningkan dan kalau ditegur tak boleh... sensitif !
Antara perkara yang aku tak berapa suka ialah :

Sikap rakan sekerja yang selalu beranggapan apa yang kita buat semua tak betul, tak elok, tak baik, pokoknya segala yang tak baik ialah dari kita, tapi segala yang dia buat semuanya baik, bagus, sempurna, sampaikan apa yang kita makan dan minum pun dia nak komen.

Sikap rakan sekuliah yang selamba jer minta 'sedut' (tiru) assignment kita, eeii.. geramnya. Bayangkanlah kita siang malam memerah otak menyiapkan assignment, tiba2 dia dengan selambanya tanpa sedikitpun perasaan malu/bersalah, meminta 'sedut' hasil kerja kita. Aku sedar yang assignment aku taklah bagus mana pun, tapi sekurang-kurangnya aku berusaha keras menyiapkannya, walaupun aku ini selalu ditertawakan kerana 'ketuaanku' (akulah yg paling tua dlm coursemate kami semua). Bayangkanlah mereka yg suka sedut hasil kerja orang inilah yang beriya-iya betul nak sambung buat Phd nanti..

Sikap rakan sekerja yang suka menyindir org di depan orang lain. Tolonglah... hanya kerana orang ada kelebihan berbanding dengan mereka, maka mereka ini sakit hati dan menyimpan bom jangka masa yang boleh meletup bila2 masa. Pantang ada peluang, maka akan kedengaranlah kata-kata yang menyakitkan hati keluar dari mulut mereka ini.

Sikap rakan sekerja yang suka menceritakan hal-hal peribadi, hal rumah tangga, hal2 dalam kain di tempat kerja. Come on lah... kita pi kerja biarlah dengan nawaitu yang betul, kalau asyik dok cerita tentang merancang keluarga, bila lagi nak buat anak, bila lagi nak buat..... macam mana kita hendak meningkatkan kualiti kerja kita kalau butir-butir perbincangan kita itu lebih menjurus kepada hal2 peribadi ? dan yang tak eloknya dalam perbualan sesama mereka itu, mereka hendak pula melibatkan kita, bila kita tak layan mulalah depa berperang dingin dengan kita.

Sikap kekawan yang suka cakap dengan suara yang kuat dan suka mengarah. Kalau dia tengah marah dengan orang lain, dengan kita sekali dia cakap kasar, walaupun umur dia tu dua kali ganda muda daripada kita. Lempang sekali baru taw !

Sikap orang tua yang tak sedar diri, tak pernah mengajar di tempat lain dari first posting sampai sekarang. Apabila diberikan tugas, tak suka nak terima, alasan "aku dah buat kerja ni dari muda sampai sekarang". Hai, selama ini tak terima gajikah? Tapi kalau buat job part time jual insurans rajin pulak. Ada juga yang tak nak bertukar atau berpindah kerana sudah terlalu selesa dengan tempat sedia ada, ye lah takut hilang senioriti kalau bertukar, tapi korang sedar tak yang korang tu rugi dari segi pengalaman kerja... tak ubah macam katak di bawah tempurung !

Sikap rakan sekerja yang rajin buat PJJ, sambung belajar buat degree, tapi bila dah grad, di tempatkan semula di sekolah, mulalah buat hal tak nak bercampur dengan rakan sekerja yang lain, asyik 'bertapok' (bahasa orang Sabah yang bermaksud menyorok) kat bilik kecil sebelah makmal dok sedut asap memanjang.. pantang ada masa kumpullah ramai2 menyedut asap.. suka bertapok sebab nak lari daripada relief kelas...

Haa.. itulah perkara yang aku tak suka bangat dan kalau ada yg terbaca tu nasib ler... aku tak mengutuk, aku hanya bercakap benda yang benar.... kadang-kadang kebenaran itu amat memeritkan, tul tak ??

1 comment:

  1. akak,sabo jela..sy ni pon mcm2 dh lalui kt smai even xsmpi sbuln kt sne..plik tp bnar kn??nk bt cmne lumrah mnusia yg sntiase rs mreka sntiase btol n bgos..btw,juz nk bgtau yg sy dh dpt btuka blik ke smkms hehe..yahuuu ya beda beduuuu!!=)

    ReplyDelete