Monday, January 11, 2010

KEBUNTUAN - 2

Seminggu telah berlalu semenjak sekolah dibuka pada 4hb Januari lalu dan dalam seminggu ini juga hati dan jiwa aku langsung tidak ada pada sekolah ini lagi... dan aku khuatir keadaan ini akan berterusan kerana selagi masalah persekolahan anak aku tidak selesai, selagi itulah aku tidak boleh tenang bekerja. Sekarang ini timbul pulak masalah lain, permohonan kami untuk menempatkan anak kami di sebuah sekolah yg ada tingkatan satu sesi pagi ditolak oleh PPD LMS dan sekolah berkenaan. Puas juga suamiku merayu kat pengetua sekolah berkenaan tapi suamiku plak yg kena lecture ngan pengetua bangang tu, adakah patut dia kata " ini perkara biasalah cik, dulu anak saya pun macam tu juga, sampaikan basah menunggu kena hujan bla bla bla... " belahlah. Tak sangka ya seorang manusia yg bergelar guru tak mahu tolong sesama guru, sedangkan result anakku tak lah teruk sangat 4A1B. Kononnya sekolah tu terlalu ramai pelajar sampai 41 orang satu kelas, tapi yg hairannya pelajar Cina berlambak tak apa pulak. Tu lah orang Cina tu tuhan kpd sesetengah orang Melayu, kalau tak caya cuba perhatikan sendiri, kat kedai makan atau mana2 kedai , waima pasar malam sekalipun, kalau pembelinya ada Melayu dan Cina, biasanya yang akan dilayan dulu ialah pembeli Cina.... bukanlah aku ni fanatik, tapi itulah realiti yang kami selalu hadapi.
Mungkin pengetua sekolah tu perlu mencontohi askar atau polis yang sentiasa membantu sesama mereka sehinggakan mereka akan berusaha mencari trak askar untuk menghantar anak2 askar ke sekolah....
Masalah kami sekarang bertambah rumit kerana kalau minggu lepas, tiap2 hari aku lari keluar sekolah sebelum pukul 12.30 untuk menghantar anakku ke sekolah, tapi mulai minggu ini pulak, anak aku terpaksa pergi ke sekolah pada pukul 8 pagi hari Rabu kerana ada latihan rumah sukan, sedangkan kami laki bini keluar bekerja seawal jam 6.40 pagi, jadi siapa yang hendak hantar anak kami ke latihan rumah sukan, dan lepas latihan pulak, takkan dia hendak tunggu kat sekolah untuk sesi sekolah sebelah petang pulak? Macam mana dia hendak mandi, makan.....
Uhh... rumitnya my problem! Ni semua angkara bekas pengetua blurr sekolah aku lah, kalau dia tak kacau pertukaran aku, mungkin masalah aku tak serumit ini.
Ini cerita baru tentang miss blurr tu, dalam sibuk dia tak benarkan aku bertukar, tengok2 dia yang kena tukar. Yahoo ! Kata2 suamiku memang betullah iaitu miss blurr tu yg akan bertukar . Memang ada kebenarannya iaitu doa orang yang teraniaya akan dimakbulkan Allah dan ternyata doaku akhirnya telah diterjemahkan oleh Allah Taala dalam bentuk yg seperti ini, syukur alhamdullilah.
Tapi cerita yang tak begitu sedap didengar.. kalau mengikut rakan sekerjaku, penggantinya ialah seorang pengetua (pompuan gak ) yang garang & agak kejam? Tak taulah sejauh mana benarnya sebab aku tak pernah bekerja di bawah dia ni lagi, tapi aku petik sms yang dihantar oleh seorang rakan guru padaku tempoh hari " Z dr smai hantu pun marah kat dia apatah lagi kita? " Hehe betulkah ?? Just wait and see lah yer... esok Z akan mulakan tugasnya secara rasmi di sekolah kami...

No comments:

Post a Comment