Monday, January 11, 2010

KEBUNTUAN - 1

Salam, maaflah lama tak tulis apa2, bukan tak nak tulis tapi takde kesempatan, sibuk sesangat terutamanya semenjak aku menjadi student semula. Ya la bukan senang hendak menguruskan kehidupan sbg ibu, isteri, guru, pelajar, dan anak kpd ibuku.
Sudah beberapa kali ibuku menyuarakan ketidakpuasan hatinya kerana aku jarang balik kampung, tambahan lagi dia sering sakit dan ibu mahu aku belikan ubat yg pernah dia makan semasa dia melawat aku di Taiping dahulu. Dalam kebuntuan aku hendak meluangkan waktu utk menghantar ubat balik ke kampung, akhirnya aku mengambil keputusan menghantar ubat itu melalui Skynet spt yg dicadangkan oleh hira, kawanku. Kata hira, servicenya ok, dalam masa sehari boleh sampai walaupun di kwsn pedalaman. So, aku pun cubalah dan cuba teka apa yg terjadi??? Tak pasal2 aku kena marah oleh ibuku kerana ubat lambat sampai, seminggu lebih baru sampai, itupun deliveryman tak mahu masuk kampung, dia hanya sampai ke balai polis Cherang Ruku sahaja dan dia telefon suruh ibuku pergi ambil di balai polis, kurang asam betul !
Akhirnya aku pergi semula ke pejabat Skynet di Taiping buat aduan barulah esoknya ibuku mendapat ubatnya. Tapi hati aku terguris apabila ibu marah2 padaku, sedangkan I try to do the best, kata ibu lain kali tak usah nak hantar2 macam tu, buat susah dia menunggu berhari-hari. Ya, aku sedar dari dulu lagi apa saja yg aku buat utk ibu serba tak betul, tapi kalau abang yang buat, selalu sahaja dipuji melambung, tapi arwah ayah pernah berpesan supaya aku selalu bersabar dengan kerenah ibu walaupun kasih ibu lebih kepada abang. Kata ayah itu adalah hakikat yg tak boleh diubah ! Dan kata2 ayah itulah yg selalu aku pegang apabila kadang2 aku hilang sabar dengan ibu. Apa2 pun aku tetap sayang pada ibu....
Ha.. nak cerita sikit pasal pengajian aku di Upsi. Sebenarnya bukan perkara senang yer hendak bergelar pelajar master. Dari A sampai Z, kita kena usaha dan cari sendiri, kena daftar paper sendiri secara online, silap daftar tak boleh graduat ! Tapi yang paling merisaukan aku ialah penyelia yang aku dapat untuk menyelia kertas projek aku final sem nanti. Aduhh ! tensionnya, rupa2nya dia tulah yg mengajar paper psikolinguistik kami. Dah lah paper dia last minute kami dah nak drop, and then setiap kali attend kelas dia, tensionnnye!!! asyik soal, soal, soal, dia buat kami semua macam budak2 sekolah rendah. Sebelum mula kelas, setiap orang kena jawab soalan dia, dan sebelum habis kelas, semua orang kena buat kesimpulan tentang apa yang telah dia ajar pada hari tersebut. Selagi belum dapat jawab, selagi itu dia akan tunggu. Bukan aku saja yang tension, senior kami cgu lelaki pun cakap tension gak. Bayangkan macam mana aku hendak mengadap dia utk bincang final sem projek.Ooh tak sanggupnya ! Dan apa yang berlaku pada kuliah Sabtu baru ni, aku cepat2 cabut daripada bilik kuliah sebaik saja kuliah tamat kerana dia asyik pandang aku sambil berkata " Ha.. cgu2 yang di bawah penyeliaan saya masih ada yang belum datang berjumpa dgn saya lagi..". Memang tak terangkatlah kepala aku hendak membalas pandangannya, sebab itulah cepat je aku angkat kaki... Dan aku bersama seorang lagi senior telah pergi ke IPS mengambil borang untuk menukar penyelia, cuma masalahnya tak tau hendak tulis alasan apa ! Uhh, buntunya.... why me ?? and not somebody else...

No comments:

Post a Comment