Monday, May 17, 2010

Selamat Hari Guru 2010

Itulah ungkapan klise yang akan guru-guru dengar setiap tahun menjelangnya 16 Mei. Tahun ini dah 20 tahun aku menjadi Guru, jadi bermakna sudah 20 tahun aku menyanyikan lagu "Kami Guru Malaysia" - lagu evergreen yang tak pernah jemu-jemu dilagukan setiap kali menjelangnya 16 Mei.

Tahun ini sekali lagi aku menyambut Hari Guru di sekolah baru. Tapi suasana sambutan tak banyak berbeza dengan sekolah-sekolah lain yang pernah aku ajar. Yang berbeza mungkin bangunan, tempat, dan acara yang diadakan. Sekolah kami agak 'bertuah' tahun ini kerana dikunjungi oleh PPD Kerian, Tuan Haji Mat Lazim sendiri, dan dia juga seronok berada di sekolah kami dan berada agak lama bersama-sama guru dan pelajar sekolah ini menyambut Hari Guru.
Tahun ini juga aku mendapat anugerah yang aku rasa kelakar lah: Anugerah Guru Cakap Paling Laju, tak sangka pula selama ini aku bercakap dengan laju, agak-agaknya berapa kelajuan aku bercakap yer ? erk...
Seronok dan terharu apabila buka facebook, ramai x-student yang hantar ucapan dan doa, tak sangka mereka masih ingat pada aku Guru yang cakap paling laju ini hehe....... .
Sedih dan terkilan apabila tengok ada rakan-rakan guru yang langsung tidak mendapat apa-apa hadiah atau kad daripada pelajar, dan semua guru praktikum yang hanya datang setakat 4 bulan di sekolah, dilonggokkan dengan bermacam-macam hadiah. Itulah realitinya !
Sindrom sebegini tiap-tiap tahun berlaku, pelajar lebih suka bakal guru yang muda-muda yang boleh melayan mereka dengan baik, sehinggakan handphone guru pun pelajar boleh pakai sesuka hati, begitu juga dengan laptop dsbnya.
Tetapi apabila cikgu praktikum ini dah pergi, maka guru-guru lama atau guru yang sedia ada inilah yang akan menghabiskan masa sepanjang tahun bersama-sama pelajar mengharungi p & p mereka. Tambah2 lagi pelajar yg bakal menduduki PMR dan SPM.
Bilakah agaknya pelajar akan sedar ? Susah sangatkah hendak membuat sekeping kad ucapan utk guru-guru yang menghabiskan masa, wang dan tenaga untuk mereka ??
Entahlah, Tuhan itu maha adil dan maha mengetahui. Kata orang kalau kita ikhlas dengan guru, ilmu yang kita peroleh itu berkat ... just wait and see !!
Nanti ada masa aku akan uploadkan pic hari ini , ok !

No comments:

Post a Comment