Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan al-Mubarak


Selamat menyambut 1 Ramadhan hari ini. Syukur alhamdullilah kerana sekali lagi berpeluang menyambut bulan puasa; bulan yang penuh kerahmatan dan keinsafan. Cepat sungguh setahun telah berlalu...
Banyak perkara yang telah berlaku dan banyak perkara yang memang ditakdirkan tidak boleh berubah. Apakah hati manusia juga boleh berubah? Misalnya, orang yang tidak berpuasa, adakah mereka boleh dan mahu berpuasa? Rasanya sukar bagi mereka ini hendak berubah !
Ah! malas rasanya hendak berbicara tentang mereka yang memandang enteng terhadap suruhan agama, terasa bagai mencurah air ke daun keladi. Kalau usia dah hampir separuh abadpun masih tidak mahu berfikir dan berubah, memang tak boleh buat apa dah ... masing-masing fikirlah sendiri !!
Kadang-kadang terfikir juga, alangkah besarnya nikmat dan anugerah Tuhan, banyak benda yang aku pohon, tiba2 semuanya dimakbulkan pada bulan yang mulia ini .... subahanallah...
Ya Allah, aku bermohon padaMu bantulah aku untuk menempuhi bulan Ramadhan ini dengan penuh kekuatan dan ketabahan, walaupun aku terpaksa bersendirian dalam hal ini .....
Aku redha dan pasrah dengan ketentuanMu ini, namun aku berharap suatu masa nanti, ada sinar perubahan dalam hidupku ini..... amin .

No comments:

Post a Comment